Algemeen
  Publieke omroep
  Commerciële omroep
  Regionale omroep
  Lokale omroep
  Online omroep

  Voice-overs



  Landelijke kranten
  Regionale kranten
  Lokale kranten
  Weblogs
  Opiniebladen
  Autobladen
  Mannenbladen
  Vrouwenbladen
  Gay
  Jeugdbladen
  Opvoeding
  Computerbladen
  ICT-nieuws
  Filmmagazines
  Omroepbladen
  Muziekbladen
  Proefabonnementen
  Roddelbladen / show
  Sportbladen
  Reizen / vakantie
  Marketing / reclame
  Zakelijk / financieel
  Diverse bladen
  Humor
  Radio en TV



  Contact



 

TV op uw PC
Bekijk onlangs uitgezonden tv-programma's op uw PC:


Uitzending bijwonen...
Wilt u eens een televisie-uitzending bijwonen? Klik dan hier

... of zelf meedoen
Voor een heleboel programma's worden kandidaten en deelnemers gezocht. Interesse? Klik dan hier


 BM  
EndemolShine weer op internationale koers

Tekst: Jeroen te Nuijl // Fotografie: Dirk-Jan van Dijk

Een gevolg van het feit dat ruim twee jaar geleden het roer om is gegaan bij EndemolShine, constateert Van der Vleugel. ?We hebben te lang gefocust op de Nederlandse markt, onder andere via samenwerking met presentatoren en het ontwikkelen van de kleinere formats, en zijn daardoor de internationale verkoop wat uit het oog verloren. We hebben genoeg geproduceerd dat succesvol was, maar niet voor de mondiale markt. Er is besloten dat we meer de focus gaan leggen op grotere formats die er echt uitspringen op prime time. Dat betekent keuzes maken en soms nee zeggen; dus heel erg nadenken over wat we wél en vooral ook wat we niét meer doen. Personality shows rond talent of kleine docusoaps hebben in principe geen potentie om te ?reizen?, dus daar ligt niet onze focus.?
Die omschakeling gaat niet van de ene op de andere dag. ?Het vergde een aanpassing van de organisatie, andere mensen bij de creatives en ook bij productie en techniek,? aldus Van der Vleugel, die zelf op zijn post bleef. ?Zolang ik de drive heb om dingen voor elkaar te krijgen, ben ik happy. Het voelt ook helemaal niet alsof ik hier al 22 jaar zit; de prettige bedrijfscultuur, de vele kansen die je krijgt, het werk dat verandert, ik bén ook een beetje EndemolShine.?

Trots
Het eerste resultaat van de nieuwe koers heet Big Bounce Battle. Een zogeheten physical game show die inspeelt op de trampolinetrend, waarvoor een prestigieus parcours is aangelegd in een studio in Breda. Van der Vleugel: ?Helemaal hier bedacht en ontwikkeld en een mooi voorbeeld dat we onderdeel zijn van de EndemolShine Group. Het programma is verkocht aan RTL Duitsland en onze Duitse collega?s hebben het geproduceerd in Breda, waar ook de tweede serie vandaan komt. Big Bounce Battle is inmiddels ook verkocht aan het Franse TF1 en de doorbraak in Amerika lijkt nabij. Wel een kick hoor, dat iets aanslaat waar we zo lang met zoveel mensen, overtuiging en investeringen aan hebben gewerkt. Bij de eerste opnamen ben ik dan ook echt wel trots. Nee, er is nog geen Nederlandse zender voor; RTL was wel geïnteresseerd, maar kreeg het financieel niet rond. Het is ook een vrij kostbaar programma.?

?Als het hier niet lukt,
dan pakt een ander
land het vaak wel op?

Naast Big Bounce Battle mogen The Talent Project en een nieuwe gameshow in samenwerking met een omroep en loterij als veelbelovende vruchten van de koerswijziging worden beschouwd. Bij de internationale ambities helpt het uiteraard dat EndemolShine Nederland onderdeel is van ?s werelds grootste onafhankelijke producent van televisie- en digitale content; de EndemolShine Group omvat meer dan 120 productiebedrijven in 23 landen en is daardoor in staat lokale formats wereldwijd snel uit te rollen. ?Als het hier niet lukt, dan pakt een ander land het vaak wel op. En andersom hebben wij exclusief toegang tot  grote entertainmentmerken uit de groep.?

Zo is daar het succes van The Wall en toont Van der Vleugel een trailer van de Britse meezingshow All Together Now, die een Duitse, Amerikaanse en wellicht ook Nederlandse versie krijgt. Family Food Fight uit Australië heeft eveneens potentie. ?En samen met ons team zijn we al heel ver met de ontwikkeling van nog een physical game show met humor waar al internationale belangstelling voor is. Ik zeg altijd: we hebben een beetje een manisch-depressieve inslag in ons vak,? lacht Van der Vleugel. ?Je gelooft ergens heilig in, je gaat er helemaal voor en op dat moment is dat het meest gave wat je doet. Maar daarna komt er altijd weer iets anders? Alles draait om het laatste waar je mee bezig bent.?

The Talent Project
Op dit moment slokt The Talent Project zijn volle aandacht op. ?Ik weet dat het makkelijker gezegd is dan gedaan om Nederland ook internationaal weer op de kaart te zetten met een format, maar juist in een segment waar al heel veel zit, hebben we iets gevonden dat zich duidelijk onderscheidt van de rest. Ik zie je denken: ja, het zal wel, maar laat de kijker maar beslissen??
The Talent Project beslaat zes afleveringen (vier auditieronden, de halve finale en finale) die vanaf september op vrijdagavond te zien zijn bij RTL 4, pikant genoeg direct na Talpa?s The Voice Senior. Johnny de Mol en Yolanthe Sneijder-Cabau fungeren als presentatieduo in EndemolShine?s eigen Studio 1, waar in een state of the art decor nieuwe talent de arena zal betreden. Van der Vleugel: ?De meeste talentenshows gaan over mensen die al wat kunnen en ervaring hebben, en één kans krijgen om echt te scoren. Er is weinig ruimte voor ontwikkeling, je ziet ze niet echt groeien.?
?Het uitgangspunt van ons format: we zoeken mensen die talentvol zijn, maar wel nog veel begeleiding nodig hebben om uiteindelijk op dat grote podium terecht te komen. Daarvoor is een academy opgericht, waar veertien professionele coaches uit verschillende disciplines (onder andere zang, Engelse taal, dans, mentaal, sport, social media, gezondheid et cetera) ongeveer dertig mensen in honderd dagen opleiden en klaarstomen voor het grote podium. Je ziet bijvoorbeeld hoe iemand heel  onzeker de auditieruimte binnenkomt met een zelf gekozen liedje ? vaak niet de goede keus ? en in dezelfde aflevering hoe hij of zij zich na honderd dagen heeft ontwikkeld en het podium oploopt. Mensen geven zich ook op ómdat ze nog veel willen leren, die durven zich niet aan te melden bij The Voice.?

Emotioneel
?Ik krijg gelijk kippenvel, want ik ken de verhalen erachter en heb net de eerste montages gezien. Ik toonde onze CEO Boudewijn Beusmans een filmpje van een kandidaat dat ik al vijf keer had bekeken en weer schoot ik vol; en Boudewijn ook trouwens. Dat is toch het mooiste wat er is, als iets je werkelijk raakt? Het is een open deur, maar kijkers willen tegenwoordig ?echte? dingen zien, echte mensen met echte emoties. De kijker is een stuk slimmer geworden en doorzien ze mensen die acteren in hun emotie. Authenticiteit is dé trend en we maken het allemaal niet mooier dan het is.?
Wat daarbij ook helpt, is de samenstelling van de jury: zangeres Caro Emerald, die zelf ook zangcoach is geweest, multitalent Chantal Janzen en pianist/zanger Roel van Velzen, toevallig een van de eerste juryleden van The Voice. Van der Vleugel: ?Ze passen alle drie uitstekend bij de tone of voice van het programma, de combinatie heeft heel goed uitgepakt. Ze willen de talenten echt verder helpen in hun ontwikkeling, niet afzeiken. De winnaars krijgen een geldbedrag waarmee ze hun carrière kunnen opstarten.?

?Het zou natuurlijk mooi zijn
om Big Brother na twintig jaar
weer te lanceren in Nederland?

The Talent Project past naadloos in de huidige behoefte aan feelgood familie-entertainment en de steeds schaarsere momenten waarbij gezinnen nog gezamenlijk tv kijken. ?Je ziet ook dat ?merken? worden teruggebracht, the return of the classic. Inmiddels is er weer een hele generatie voor wie die merken onbekend zijn,? stelt Van der Vleugel vast. ?We hebben laatst Op Goed Geluk gemaakt, Wie Ben Ik is er weer gekomen en in Amerika is Fear Factor heel succesvol terug. Changing Rooms, wat hier bekend was als In Holland Staat Een Huis, heeft ook een comeback gemaakt in de VS, met een eigen look & feel. Ik geloof dat zenders weer meer willen terugvallen op die grote brands, formats als Fear Factor of Temptation Island die de backbone vormen.?

Big Brother
En ja, Big Brother zou natuurlijk ook goed in dat rijtje passen. In zestig landen nog steeds een doorslaand succes, maar niet meer in thuismarkt Nederland. ?We zeggen al heel lang dat het terug zou moeten en zijn daar ook serieus mee bezig,? erkent Van der Vleugel. ?Het zou natuurlijk mooi zijn om het hier na twintig jaar weer te lanceren. Maar in 2019 afgesloten zijn van de buitenwereld heeft natuurlijk wel een totaal andere betekenis dan in 1999, toen dat alleen betekende geen tv kijken en geen krant lezen. We staan nu 24/7 in contact met elkaar en de buitenwereld via social media. Alleen al daarom zou het format nu heel anders zijn dan in 1999. Op een zender? Nou ja, het kan ook op een andere manier, er zijn tegenwoordig diverse mogelijkheden om je content ergens te laten zien. En meer zeg ik niet, haha.?
Wat dat betreft zit hij ?nog steeds aan de goede kant,? constateert Rob van der Vleugel. ?Want het blijft uiteindelijk altijd gaan om content, om het idee, het verhaal. Het enige wat enorm verandert: waar is dat idee te zien? Je moet slimmer zijn, actief op meerdere kanalen. Neem The Talent Project: als we beginnen, mag er in Nederland niemand meer zijn die daar nog nooit van heeft gehoord. Dat is wat we willen. En dat lukt niet meer met alleen een promo op RTL. Mijn droom? Dat ik volgend jaar op vakantie op mijn hotelkamer zit en dat ik dan de Spaanse versie van The Talent Project zie? Ik zit er dichtbij!?



 Mediajournaal.nl  
Mediajournaal.nl stopt
Mediajournaal.nl stopt. Na 13 jaar, inclusief de start als Medialog en enkele onderbrekingen, is het mooi geweest en komt er een eind aan dit weblog over mediazaken. Alle (trouwe) bezoekers bedankt voor het bezoek en de reacties.

Kijkcijfers zaterdag: SBS6 opnieuw gedegradeerd tot vierde zender
#AYNIL 1.9mln #WIDM 1.8 #WeetIkVeel 1.7 #Kassa 1.2 #Schaatsen 1.2 #Moltalk 1.0 #Cojones 761K #VerborgenVerleden 685 #Campinglife 723 #Buutvrij 566 #RTL4 23.1 #NPO1 19.2 #NPO2 10.6 #SBS6 6.8

BinnensteBuiten krijgt weekendeditie
Het KRO-NCRV programma BinnensteBuiten, dat in de plaats kwam van Man bijt Hond, krijgt nu ook een weekendeditie. Hierin worden een aantal ‘hoogtepunten’ uit de afgelopen week getoond. BinnensteBuiten is vanaf 5 oktober 2015 iedere werkdag om 18.50 op NPO 2 te zien en heeft inmiddels een grote groep vaste groep kijkers aan zich gebonden, […]

BNR maakt programma over Europese thema?s
Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk krijgen vanaf vandaag een eigen radioprogramma op BNR. Tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU zijn ze elke zaterdagmorgen om 12 uur te horen in Boekestijn vs. De Wijk. In het programma debateren beide heren met elkaar en een speciale gast over Europese ontwikkelingen. Het programma wordt gepresenteerd […]



RadioDagBlad

Radiodagblad.nl, ´de plek op internet met het laatste en heetste radionieuws in de Benelux´. Verslaggevers en radiomakers loggen hier dagelijks over het magische medium; radio.

Tv-Facts
Nieuwtjes uit de wereld van de televisie.

Kinderradio.fm

Kinderradio is het radiostation voor kids van 3 tot 9 jaar in Nederland en Vlaanderen

Kinderkast

De Kinderkast-televisieprijzen zijn belangrijke onderscheidingen voor de beste kindertelevisie-programma's. In het najaar kunnen kinderen zelf stemmen. Verder is er een discussieforum waar kinderen hun mening over televisie kunnen geven.



TV College

Jij bent op zoek naar de manier om je professioneel met televisie bezig te gaan houden.
Het TVCollege geeft je die kans d.m.v. opleidingen die aansluiten op de vraag van de gevestigde omroepen en programmamakers. Of je nou vóór of achter de camera aan het werk wil, het TVCollege biedt je de kans om je hier optimaal op voor te bereiden.
Google



De Loden Leeuw
De Loden Leeuw
Met de publieksprijs 'Loden Leeuw' kunt u reclamemakers laten weten wat u vindt van de soms belerende, denigrerende of simpelweg smerige reclames die op televisie worden uitgezonden. Kortom: Welke reclame vindt u de meest irritante die in het afgelopen jaar is uitgezonden? (Loden Loekie)



Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden