Landelijke kranten
  Regionale kranten
  Lokale kranten
  Weblogs
  Opiniebladen
  Autobladen
  Mannenbladen
  Vrouwenbladen
  Gay
  Jeugdbladen
  Opvoeding
  Computerbladen
  ICT-nieuws
  Filmmagazines
  Omroepbladen
  Muziekbladen
  Proefabonnementen
  Roddelbladen / show
  Sportbladen
  Reizen / vakantie
  Marketing / reclame
  Zakelijk / financieel
  Diverse bladen
  Humor
  Radio en TV



  Contact



Handboek nederlandsepers.nl
Hier kunt u uitgebreide, up-to-date en onafhankelijke informatie over bijna 8.000 in Nederland verspreide binnen- en buitenlandse titels ook op het internet raadplegen.

Journalistiek NL
Links voor journalisten.



 


Your Out Online
Nieuws en actualiteiten. Because there is more to explore!



Management forum De Scopist

De Scopist is het management forum van Management Scope, een weblog waarop topjournalisten en gastauteurs hun visie geven over politiek, bedrijfs-, financieel- en economisch nieuws.

Webregio
WebRegio Media is het grootste multimediabedrijf in Noord-Holland. Met zeven regionale internetportalen (www.WebRegio.nl) en twee huis-aan-huisbladen is WebRegio Media de belangrijkste speler op het gebied van nieuws en informatie met een regionale invalshoek.

Medianieuwtjes
Medianieuws uit binnen- en buitenland.

DeFotojournalist.nl
Online journalistieke beeldbank van Nederland. Hier vind je snel en gemakkelijk de foto of fotograaf die je zoekt.


 Mediajournaal.nl  
Mediajournaal.nl stopt
Mediajournaal.nl stopt. Na 13 jaar, inclusief de start als Medialog en enkele onderbrekingen, is het mooi geweest en komt er een eind aan dit weblog over mediazaken. Alle (trouwe) bezoekers bedankt voor het bezoek en de reacties.

Kijkcijfers zaterdag: SBS6 opnieuw gedegradeerd tot vierde zender
#AYNIL 1.9mln #WIDM 1.8 #WeetIkVeel 1.7 #Kassa 1.2 #Schaatsen 1.2 #Moltalk 1.0 #Cojones 761K #VerborgenVerleden 685 #Campinglife 723 #Buutvrij 566 #RTL4 23.1 #NPO1 19.2 #NPO2 10.6 #SBS6 6.8

BinnensteBuiten krijgt weekendeditie
Het KRO-NCRV programma BinnensteBuiten, dat in de plaats kwam van Man bijt Hond, krijgt nu ook een weekendeditie. Hierin worden een aantal ‘hoogtepunten’ uit de afgelopen week getoond. BinnensteBuiten is vanaf 5 oktober 2015 iedere werkdag om 18.50 op NPO 2 te zien en heeft inmiddels een grote groep vaste groep kijkers aan zich gebonden, […]

BNR maakt programma over Europese thema?s
Arend Jan Boekestijn en Rob de Wijk krijgen vanaf vandaag een eigen radioprogramma op BNR. Tijdens het Nederlands voorzitterschap van de EU zijn ze elke zaterdagmorgen om 12 uur te horen in Boekestijn vs. De Wijk. In het programma debateren beide heren met elkaar en een speciale gast over Europese ontwikkelingen. Het programma wordt gepresenteerd […]

 Mediacourant.nl  
Brecht van Hulten verkiest ?andere dingen? boven Twitter
Brecht van Hulten heeft wel Twitter, maar is er niet heel actief op. Ze doet liever andere dingen. Dat vertelt de presentatrice in VARAgids. Van Hulten vindt Twitter veel te negatief om daar andere dingen voor te laten lopen. “Ik gebruik eigenlijk geen sociale media. Een twitteraccount heb ik officieel wel, maar ook dat gebruik […]

John de Mol schond gentleman?s agreement met RTL
SBS-baas John de Mol†en RTL-baas†Sven Sauvť†zijn vorig jaar in een gentleman’s agreement overeengekomen om geen sterren en programma’s van elkaar te stelen tijdens de gesprekken over een strategische samenwerking. Dat is te lezen in de bestseller Inside van Michel van Egmond. De overstap van het Voetbal Inside-trio naar John de Mols mannenzender Veronica heeft RTL […]

 Mediaonderzoek.nl  
Lineair meets digital TV

Vanmiddag was het Cross Media Cafť in Beeld en Beluid al vroeg open. Vanaf 14u mochten we luisteren naar de ontwikkelingen rond lineaire en digitale televisie. In de aanhef van het event staat dat beide steeds meer naar elkaar toe groeien. Daar zijn we natuurlijk heel benieuwd naar. Het omgekeerde is misschien ook waar, dat ze steeds meer uit elkaar komen te liggen. De live-stream staat aan. Lineair. Goede service!

Sprekers vanmiddag zijn Laurence Miall d?Aout, VP Advanced Advertising bij Liberty Global, Marcel Korstjens, Head of Ad Technology bij RTL Nederland, Lyndon Nixon CTO bij Modul Technology, Frank van Oirschot, co-founder van Ex Machina Group, Jeroen Rutte, Managing Director van SPOT X Benelux, †Marco van Houdt van Director Advertising XITE, Marc Putman eigenaar van OutTV, Freek van ’t Ooster van Mediaperspective en Jon Watts, Managing Partner/Co-Founder van MTM. Spreekstaljuffrouw Monique van Dusseldorp leidde de sprekers in, maar niet zonder te zeggen dat er in huize Van Dusseldorp geen lineaire TV meer wordt gekeken.

Aandeel lineair 56% in de UK

Jon Watts geeft als eerste een schets van de Europese ontwikkelingen op het gebied van lineaire televisie. Hij put uit een grootschalig onderzoek dat in september wordt gepubliceerd. Rode lijn is de daling van lineair kijken in heel Europa. Vooral in de jongere doelgroepen, maar TV kijken an sich groeit. We kijken alleen naar andere content. In de UK bijvoorbeeld heeft ?lineair? nog maar een aandeel van 56%. Tegelijkertijd groeit de markt voor lineaire commercials nog maar nauwelijks en nemen de bestedingen aan digital video toe. De opbrengsten hiervan komen helaas niet terecht bij de broadcasters, maar bij de Facebooks en Googles van deze wereld.

De ontwikkelingen op het gebied van ?digital? hebben ervoor gezorgd dat de machtige positie van ?televisie? aangetast is. Watts spreekt van erosie. Zowel op het gebied van techniek en distributie, maar ook aan de kant van de kijker, die een berg aan keuzes erbij heeft gekregen.

Adressable TV

Om die erosie te stoppen adviseert Watts de industrie om allereerst te investeren in het meten van kijkcijfers en verzamelen van allerhande data rondom dat kijken. In lijn daarvan moet de adressability van televisie verder toenemen om vooral adverteerders tevreden te houden. In de USA is die markt het meest ontwikkeld, waar pay-tv in combinatie met regionaal adverteren heeft gezorgd voor de snelle ontwikkeling van adressability. Daarnaast hebben ook grote saleshouses netwerken gekoppeld, om nog betere producten en profielen †te kunnen aanbieden aan adverteerders.

De broadcasters hebben in Europa nog niet echt een beeld van de kracht en potentie van adressable televisie, toch ziet Watts wel mogelijkheden. De Europese markt is sterk en heeft de potentie om adressable TV te ontwikkelen.

Battle of the eyeballs

Laurence Miall d?Aout (VP Advanced Advertising bij Liberty Global) geeft inzicht in hoe Liberty Global omgaat met de huidige ontwikkelingen. Zij heeft het over de ?battle of the eyeballs?, waar verschillende content, op verschillende platforms en verschillende devices wordt geconsumeerd. Zij ziet uiteraard dezelfde ontwikkelingen als Watts en voegt daaraan toe dat ook het bereik van lineaire televisie daalt.

Broadcasters hebben minder data dan partijen als Netflix, Google en Facebook. Om die reden wil Libert Global dat de Telco een partner wordt in het huidige krachtenspel en hoopt dat televisie niet ?the print of the new era? wordt. In een video legt Liberty uit dat ze samen met SBS adressable TV hebben ontwikkeld, waarom commercials getarget worden weggezet op basis van de data die settop box (STB) heeft verzameld. Eenzelfde doet Liberty nu met Sky en Virgin de UK, waar Liberty daadwerkelijk de partnerrol heeft die het ambieert.

Sinds september vorig jaar werkt Liberty ook in Vlaanderen met deze vorm van adverteren en heeft het inmiddels 51 campagnes weggezet. Een gemiddelde adressed campagne op televisie bereikt slechts 10% van het totale Vlaamse publiek, maar dan wel getarget, aldus Laurence.

Audiences voorspellen

Lyndon Nixon, Modul Technology introduceertde term ReTV, oftewel reinventing television. Dat is nog om het mediumtype relevant te houden. Modul ontwikkelde een Trans-Vector Platform (TVP), waarin analytics worden verzameld om content en doelgroepen beter op elkaar te laten aansluiten. Dat geldt ook voor commercials. Het dashboard verrijkt ook de standaarddata, bijvoorbeeld welke karakters uit Game of Thrones worden het meest besproken op social media. Een andere feature is het voorspellen van toekomstige audiences. Het neemt zelfs events mee in de voorspellingen. Die kunnen nog wel een standaardprognoses dwarsbomen. Het dashboard is nog niet helemaal klaar. Loop volgend jaar.

SPOT X

De tweede helft van het seminar verloopt geheel in het Nederlands en geeft een vrij technische weergave van de stand van zaken rond voor adressable TV in zowel het lineaire en het non-lineaire domein. †Jeroen Rutte, Managing Director van SPOT X Benelux zegt publishers te helpen om meer geld te verdienen met video. Het moet daarvoor wel verschillende rollen aannemen in de markt. Rutte noemt SPOT X als mediator tussen adverteerder en publisher, maar ook als scheidsrechter, die uitsluitsel moet geven over de regels en tot slot ook als tolk. Er worden vele talen gesproken, niet alleen letterlijk, maar ook de taal van commercie en data.

Het kijkmoment en het device bepalen de taal die gesproken wordt, maar adverteerders zijn wars van devices. Rutte zegt dat geÔntegreerde campagnes zijn leading zijn, niet alleen TV en ook niet online video. Hetzelfde geldt voor de consument. Het maakt hem of haar niet uit wat er achter de schermen gebeurt, zolang de content maar geconsumeerd kan worden.

SCTE-protocol

En er gebeurt heel wat achter de schermen. Rutte legt uit over requests, waarbij ?de content-owner de hele keten kan beheersen?. We horen ok dat het SCTE-protocol nog ingewikkelder is, waarbij je kabelaars nodig hebt om het goed te laten werken. Helaas is dat in Nederland nog theorie. ?Via IP-adressen werkt het wel, de rol kabelaars is dan minder dominant, via STB werkt het nog niet.?

Marco van Houdt van XITE doet er nog een schepje bovenop en demonstreert XITE Personalized Music Television. Wat bleef hangen is dat het IP over de STB is en dat je het goed kan vergelijken met een soort non-lineaire MTV on demand. Het voordeel van deze techniek is dat je niet meer lange reclameblokken nodig hebt. Algoritmes bepalen nu wat je als kijker voorgeschoteld krijgt. Ook de lengte van de sessieduur is hierin bepalend. Minder advertenties, kortere advertenties, maar wel hogere CPM. ?Zo creŽer je waarde.? Ook bij kijker met positievere kijkervaring en ad experience. Dat zie je terug in het uitkijkpercentage.

Vraag uit de zaal is of de hogere CPM (soms zelfs 5x) gerechtvaardigd zijn vanuit de adverteerder. Jeroen Rutte stelt dat er voldoende voorbeelden zijn waaruit blijkt dat dat inderdaad het geval is. ?Daar zit precies de waardecreatie.?

Meer over de stand van zaken in het digitale videolandschap staat in dit rapport van IAB.

Benefits van het digitale domein

Freek van ?t Ooster van Mediaperspective richt zich vooral op de vraag hoe je de benefits van digitale wereld in het lineaire domein kunt krijgen. We krijgen een lesje over programmasignalering, het markeren van lineaire blokken die je kunt beschrijven, maar dan wel frame-accuraat. Nodig om non-lineair te kunnen programmeren. En laten we het schoonsnijden van de content niet vergeten. Nodig om te kunnen archiveren. Het is veel jargon, wat aangeeft dat er een zeer complexe techniek achter zit, die die uiteindelijk die benefits van het ene naar het andere domein moet brengen.

Mediaperspective heeft hiervoor de samenwerking opgezocht met andere Europese partijen en een lokale werkgroep opgericht waarin de grote publishers en providers zijn vertegenwoordigd.

Lineair is een playlist

Een van die publishers is RTL en Marcel Korstjens is daar hoofd ad technology. Hij vergelijkt lineaire televisie met een playlist van allemaal stukjes content of een string van documenten zoals hij dat noemt. Bij non-lineair is dat heel anders. Korstjens noemt het unicast, oftewel een-op-een. Korstjens geeft toe dat hij nog niet zoveel weet van de kijkers. Cookies en identifiers helpen wel een beetje, maar vanuit verschillende datapunten wordt het datasysteem gevoed met steeds meer profieldata van de kijkers. Zelfs op emotie. Is het een vrolijk programma of een huilprogramma. Belangrijk voor mindset op dat moment.

Binnen RTL zijn er vier doelstellingen als† het gaat om adressable TV: de kijker moet meer RTL content gaan kijken, hij of zij moet een prettige ervaring hebben, adverteerder moet meer resultaat realiseren en RTL moet er ook nog aan verdienen. Dat laatste doet RTL door de contentvoorraad zo goed mogelijk te verkopen.

RTL doet nog geen ?adressable in lineair?, maar wel in non-lineair met o.a. SPOT X. Adressable in lineair is volgens Korstjens lastig. Daar heb je de STB van de kabelaar voor nodig. Sowieso heb je partners nodig in dit veld. ?Niemand kan het alleen. We moeten samenwerken om dat lineaire deel te ontwikkelen.?

Twee voorbeelden

Tot slot van de lange middag nog twee voorbeelden van kleinere partijen die adressble en non-lineaire TV in en niche omgeving ontwikkelen. Daar komen vaak de mooiste innovaties vandaan. Marc Putman eigenaar van OutTV heeft een soort datingapp gebouwd gebaseerd op TV-content. In die app is hij op zoek naar gemeenschappelijke interesses van kijkers. Soort Tinder, aldus Putman. Het ontwikkelgeld heeft hij opgehaald via crowdfundingprogramma en het draait nu. Niet alleen met content van traditionele publishers, maar ook met content van Europese filmfestivals.

Frank van Oirschot praat over shoppable video, waarin video als kanaal wordt ontwikkeld rond e-commerce en vooral e-shopping. Beetje TelSell, maar dan beter. De vergelijking met TelSell viel geloof ik niet zo goed op het laatst.

Na een lange middag is het duidelijk dat er over de hele linie hard wordt gewerkt aan de ontwikkeling van lineaire TV om zo de wedloop met digitaal en non-lineair bij te kunnen benen. Kijkers hebben nieuwe voorkeuren, adverteerders leren van online en het is de taak aan de publishers om tegemoet te komen aan de moderne kijkers en adverteerders. Alleen lukt dat niet. Samenwerking is key, waarbij vooral de kabelaars een sleutelrol hebben met de settop box.

The post Lineair meets digital TV appeared first on Mediaonderzoek.nl.


 Zappen  
Leuke nieuwe films uit 2017
In plaats van televisie komen deze keer films uit 2017 aan bod. Hieronder een lijstje van een 5-tal films die ...... Lees verder: Leuke nieuwe films uit 2017

Bedankt en tot ziens!
Om maar met de deur in huis te vallen: dit is het laatste bericht dat ik op deze blog schrijf. ...... Lees verder: Bedankt en tot ziens!

Martijn Koning invaller Marieke Elsinga bij RTL Late Night
De zomer komt eraan en dat betekent dat vaste gezichten van dagelijkse programma's er even tussenuit gaan. Zo ook Marieke ...... Lees verder: Martijn Koning invaller Marieke Elsinga bij RTL Late Night

Kim-Lian olifant in de porseleinkast in Verzamelkoorts
Kim-Lian van der Meij begint vanavond aan haar human interest-programma Verzamelkoorts. Met 2 miljoen verzamelaars in Nederland moeten er veel ...... Lees verder: Kim-Lian olifant in de porseleinkast in Verzamelkoorts

Melden gebroken link      Disclaimer      Link aanmelden
Vacatures
Media Vacatures
Experteer biedt u exclusieve vacatures vanaf Ä 60.000. Profiteer van het gevarieerde aanbod en krijg toegang tot vooraanstaande headhunters.


   
 Media.nl  
STER reclameomzet 214 miljoen euro in 2010

De Publieke Omroep was vorig jaar goed voor een reclame omzet van 214 miljoen euro. Dit bedrag is omgezet door de STER aan radio, tv en online reclame in 2010.

De omzet van de STER is hiermee 24 miljoen euro hoger dan in 2009. In 2008 bedroeg de omzet nog 226 miljoen euro.

Met de bundeling van TV, radio en internetsites is de STER de grootste aanbieder van reclamezendtijd in Nederland.

Bron: STER